Monday, July 16, 2012

Muhasabah sebelum Ramadhan

Kuliah Zohor
Ustaz Yusof Embong
15.7.2012 / 25 Sya'ban 1433 (Ahad)


    Ustaz memperjelaskan tentang muhasabah diri atas kesilapan yang pernah kita lakukan pada Ramadhan di tahun-tahun yang lalu.
    Ada pun puasa itu bukannya pada menjaga syarat sah dan batalnya sahaja. Maka kita dituntut untuk mengetahui hukum-hukum syarak mengenainya, kerana dengan itu kita dapat menjaga diri dan mengawal hawa nafsunya daripada melakukan sesuatu yang merosakkan puasanya atau membatalkan pahalanya.
    Umpamanya, solat bukanlah syarat sah puasa tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman seseorang. Justeru, sengaja meninggalkan solat menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi kurus kering.
    PUASA YANG BINASA DAN CELAKA
    Bila kita berpuasa maka ikutlah cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad saw. Sekiranya tidak, puasa yang ditunaikan itu adalah sia-sia, tak dapat apa-apa melainkan LAPAR da DAHAGA sahaja. Sudahlah lapar dan dahaga, lebih malang TIDAK MENDAPAT KEAMPUNAN DOSA dari ALlah swt.

    •Sabda Nabi saw, عن أبي هريرة: قال النبي كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صَوْمِهِ إِلا الْجُوْعُ وَالْعَطَشُ - رواه النسائي وابن ماجه [ Berapa ramai orang yang berpuasa , tidak mendapat apa-apa daripada puasanya melainkan lapar dan dahaga ].

Sumber dari catatan dan blog Ustaz Yusof Embong

No comments: