Sunday, October 7, 2012

Ibadah haji suatu institusi tarbiyah

  1. FIRMAN Allah SWT bermaksud: “Musim haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafas (berkata mencetus syahwat), berbuat fasik dan berbantah-bantahan dalam masa mengerjakan haji.” (Surah Al-Baqarah ayat 197).
  2. Semasa mengerjakan haji beberapa hari di Makkah, hendaklah kekang din daripada berbuat tidak baik dan berusaha berakhlak mulia. Semoga di bumi Makkah dapat melatih diri jadi orang setia kepada Allah SWT. 
  3. Ibadah haji sebagal institusi asuhan supaya tidak berkatakata yang menintun syahwat, tidak berbuat fasik serta sifar daripada perbalahan antara para hujjaj. 
  4. Rafas itu sebarang perkataan yang lagho iaitu percakapan yang tiada tujuan dan keji, termasuk juga percakapan menganit hubungan suami isteri. 
  5. Sebaliknya fikir dan ingat kepada Allah SWT, adakah gaya kehidu pan harian membahayakan din di alam barzah juga di padang Mahsyar. 
  6. Adapun “fasik” itu ialah segala perbuatan mahupun perkatan yang terkeluar danipada taat kepada Allah SWT, Islam telah mencabut beberapa perkara daripada orang fasik. 
  7. Misalnya tidak boleh menjadi wall nikah, tidak sah jadi saksi dan seumpamanya, malah boleh meruntuhkan akidah. 
  8.  Apa yang dimaksudkan dengan “jidal” ialah pertengkaran atau perbalahan yang boleh membawa kepada sakit hail dan perkataan yang bercanggah dengan akhlak mulia. 
  9. Tidak wajar seseorang itu sering kritik rakannya dalam semua perkara, apatah lagi dilakukan semasa mengerjakan haji. 
  10. Bahkan semasa seseorang duduk di Makah terutama di muslin haji, hendaklah sentiasa berlembut dan cenderungkan sikap kepada perdamaian, saling menghormati serta bertolak ansur sesama insan.
  11. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah.” (Surah Al-Anfal ayat 61). 
  12. Islam mengajar umatnya agar merendah din di hadapan orangorang yang beriman, istimewa di kalangan orang yang berusia tua. Lebih terhonnat daripada dirinya. Dia asuh dirinya secara komitmen supaya berakhlak mumi semasa mengejakan haji. 
  13. Akhlak murni atau perangai mulia itu, bukan sekadar tidak lakukan perkara yang buruk kepada orang lain. Tetapi mencegáh dan menghalang perangai bunk orang lain daripada berlaku dengan teguran yang lembut. Itulah yang dimaksudkan dengan “Husnul Khuluk.” 
  14. Perlu dilngat sewaktu di Makkah istimewa di musim haji jangan pakai pakaian yang dipakai oleh golongan sombong dan membangga dirt sebenarnya pakalan seumpama itu tidak perlu bagi orang yang kukuh iman dan berakhlak mulia. 
  15. Berpakaianlah sekadar menutup aurat dan tidak menjatuhkan maruah dirinya. Memakai pakaian seumpama orang sombong itu jika dilihat dan sudut ilmu jiwa, hanya untuk menutupi kelemahan atau kekurangan diri seseorang. 
  16. Berpakaian seperti pakalan orang sombong dan bangga diri, dibimbangi kelak Allah SWT akan tulis dalam senarai orang sombong dan takbur bersama Haman dan Firaun. Dikeluarkan namanya daripada senarai kumpulan orang salihin. 
  17. Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Bahawasanya orang yang mengerjakan haji itu ialah orang yang berpakaian secara sederhana (sekadar menutup aurat) sahaja, tumpuan sepenuh hatinya hanya kepada Allah SWT sahaja.” 
  18. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Kemudian, hendaklah mereka menghilangkan kotonan (memotong rambut mengerat kuku dan sebagainya) yang ada pada badan mereka dan hendaklah mereka menyempumakan nazar-nazar (yang baik) dan hendaklah mereka melakukan tawaf sekeliling rumaah yang tua itu (Baitullah). (Surah A1-Hajj ayat 29).
  19. Ayat tersebut menggambarkan kehidupan semasa haji amat sederhana, hingga apabila selesai menunaikan haji diminta supaya mengemas diri semula dengan bercukur atau memotong rambut dan mengerat kuku.
  20. Semasa menunaikan haji perkara fudhulat seperti kuku dan rambut itu dilarang mengeratnya sebagai suatu peraturan syariat yang mesti dipatuhi. 
  21. Seolah-olah kehidupan semasa haji seperti tidak terurus kerana sedang menumpukan ingatan sepenuhnya kepada Allah SWT.
  22. Justeru itu menjadi suatu kaedah menyudahkan haji itu dengan memotong atau bercukur rambut, agar kehidupan sesudah haji kembali normal. 
  23. Sekiranya semasa menunaikan haji berkenderaan daripada jenis haiwan, hendaklah mereka berlemah lembut dengan haiwan. Jangan dibebani dengan muatan yang tidak terdaya haiwan kenderaan itu menanggungnya. 
  24. Apabila mengerjakan haji hendaklah dia melakukan ibadah kurban, sekalipun korban itu tidak wajib ke atasnya. 
  25. Dikehendakki lakukannya kerana kurban itu merupakan suatu ibadah kepada Allah SWT Korban hendaklah daripada haiwan yang balk (gemuk). 
  26. Seseorang dikehendaki memakan daripada daging korban itu sebagai berkat, jika kurban itu daripada korban sunat tetapi dilarang memakannya jika korban wajib seperti korban nazar. 
  27. Di sisi Allah SWT korban itu ialah untuk mensucikan jiwa. Justeru jika mereka menawar harga haiwan supaya murah, bererti jiwanya masih diliputi dengan karat kedekut. 
  28. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Tidak sekali-kali daging dan darah (korban) dapat mencapai keredaan Allat melainkan boleh mencapainya dengan ketakwaan.” (Surah Al Hàjj ayat 37)
MAUIDZAH: TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT
Harakah : 19 - 21 ZULKAEDAH 1433 / 5 - 7 Oktober 2012

No comments: