Wednesday, May 29, 2013

CERAMAH ISRA' MIKRAJ

USTAZ TAUFIK MOHD YUSOF
TARIKH : 28 MEI 2013
SELEPAS SOLAT MAGHRIB

Saturday, May 4, 2013

Jadual Kuliah Mei / Rejab 1434

HARI H KULIAH PENCERAMAH KITAB / TOPIK
 1 Rabu 20 Maghrib Ust Zamihan Mat Zin Kita Kuli Allah (Ceramah Jemputan)
 2 Khamis 21 Maghrib Bacaan Yasin & Munajat Ust Rashdan & Ust Ghoffur
 3 Jumaat 22
Khutbah Ust Shukri Harun Memilih Pemimpin


Maghrib Ust Umar Bangsawan -
 4 Sabtu 23 Subuh Ust Hadi Talha* Ust Yusof Johan (*ganti)



Maghrib Ust Nazeri Mustapha Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah
 5 Ahad 24 Subuh Ust Surizal A. Rahim Penawar bagi Hati



Maghrib Ust Usamah Mohd Radzi  Mengapa Aku Keluar dari Syiah
 6 Isnin 25 Maghrib Ust Ziaul Haq Mauizatul Mukminin
 7 Selasa 26 Maghrib Ust Mustapha Mohd Desa Umum
 8 Rabu 27 Maghrib Ust Nazeri Mustapha Fiqhul Manhaji Mazhab Shafie
 9 Khamis 28 Maghrib Ust Fauzi Abd Kadir Tafsir Syarawi
10 Jumaat 29 Khutbah Ust M. Ghoffur Daud



Maghrib Ust Imran Selamat Minhajul Abidin
11 Sabtu  1 Subuh Ust Drs Sapawi Che Mat Adad Sopan dalam Islam



Maghrib Ust M. Ghoffur Daud Hadis 40
12 Ahad  2 Subuh Ust Imran Selamat Minhajul Abidin

8.30pg
Dhuha Ustz Hjh Rosnah Yasis Kuliah Dhuha Muslimat

Zohor
Zohor Ust Yusof Embong Isu Semasa



Maghrib Ust Abu Zar Mamat Tafsir Al Munir
13 Isnin  3 Maghrib Ust Azman Ahmad Tanda-tanda Kiamat
14 Selasa  4
Maghrib Ust Fazlul Rahimi Bidayatul Hidayah
15 Rabu  5 Maghrib Ust Ishak Din Permasalahan Aqidah Tauhid
16 Khamis  6 Maghrib Ust M Faizal M Yusoff
Imam Syeikh Abd Majid Azzindani
17 Jumaat  7 Khutbah Ust Mohd Asri M. Yusoff



Maghrib Ust Shukri Harun 50 Ciri-ciri Orang Munafik
18 Sabtu  8 Subuh Ust Imran Al-Malizi Minhajul Abidin



Maghrib Ust M Fadli Ismail Tafsir Surah Juzuk 30
19 Ahad  9 Subuh Ust Ibrahim Zakaria Umum



Maghrib Ust Azmi Ishak 55 Wasit Rasulullah
20 Isnin 10 Maghrib Ust M. Rashdan Yunus 40 Hadis Penawar Hati
21 Selasa 11 Maghrib Ust M Ghoffur Daud Riyadhussalihin
22 Rabu 12 Maghrib Ust Nazeri Mustapha Fiqhul Manhaji Mazhab Shafie
23 Khamis 13 Maghrib Ust Musa Baharuddin
Tarbiatul Aulad Fil Islami
24 Jumaat 14 Khutbah Ust Shukri Harun



Maghrib Ust M. Razi Asror Hidayatul Salikin
25 Sabtu 15 Subuh Ust Drs Sapawi Che Mat *Ust Nazeri Mustapha



Maghrib Ust Azmi Ishak Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah
26 Ahad 16 Subuh Ust Abu Zar Mamat *Ust Zulkifli Shaari



Maghrib Ust Shamsul Hakim Rahiqul Makhtum
27 Isnin 17
Maghrib Ust Salman Maskuri Halal Haram Dalam Islam
28 Selasa 18
Maghrib Ust Taufik Mohd Yusof Ceramah Jemputan: Isra' Mikraj
29 Rabu 19
Maghrib Ust - -
30 Khamis 20
Maghrib Ust Fauzi Abd Kadir
Tafsir Sya'rawi
31 Jumaat 21 Khutbah Ust Hadi Talha



Maghrib Ust Shukri Harun 50 Ciri-ciri Orang Munafik

Kuliah Muslimat Harian ( 2.30 ptg - 4.30 ptg) dipimpin oleh Ust Nazeri Mustapha 
Isnin § Rabu - Tajuid Quran  ; Selasa - Iqra' (Minggu 1 § 3) ; Akhlak (Minggu 2 & 4). 
Kita mengalukan semua Jemaah dan Anak Kariah mengimarakkan Masjid.

Thursday, May 2, 2013

Politik dalam Islam

  • APAKAH ADA AJARAN POLITIK DI DALAM AL-QURAN DAN AS-SUNNAH?

    Ya. (Pertama) kerana kitab al-Quran adalah kitab yang syumul. Firman Allah; ”Dan Kami turunkan kepadamu al-Quran sebagai penjelasan bagi segala perkara”. (Surah an-Nahl, ayat 89). Maksud syumul ialah lengkap, menyeluruh dan sempurna. Jika kita beriktiqad bahawa tidak ada politik di dalam al-Quran, maka kita telah menafikan kesyumulan al-Quran dan iktiqad ini bertentangan dengan ayat tersebut. (Kedua) Jika kita membuka al-Quran, kita akan berjumpa dengan ayat-ayat Allah yang mewajibkan kita melaksanakan Syari’at Allah sepenuhnya, menjauhi kezaliman, menegakkan keadilan, melaksanakan hukum-hukum Jenayah Islam (hudud), membenteras riba, judi, arak dan maksiat, mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran di mana semua tuntutan ini tidak akan dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik atau pemerintahan. (Ketiga) Berpolitik adalah sunnah Nabi s.a.w.. Nabi Muhammad s.a.w. telah menjadi Ketua Negara selama 11 tahun di Madinah. Sepanjang 11 tahun tersebut, baginda tidak memerintah rakyatnya melainkan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Selepas kewafatannya, kepimpinan baginda diganti pula oleh Khulafak Rasyidin. Mereka mengganti baginda sebagai Ketua Negara, bukan sebagai Ketua Agama. Jika politik bukan dari agama, sudah tentu Nabi Muhammad s.a.w. dan Khulafak Rasyidin tidak akan melibatkan diri dengan politik, sebaliknya menumpukan hal-hal agama dan kerohanian sahaja.
  • APA HUKUM ORANG YANG BERKATA; ”POLITIK SUKU, AGAMA SUKU”?
    Ucapan tersebut bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Ucapan itu cuba menafikan kesyumulan ajaran Islam yang meliputi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah aspek politik. Ia juga bercanggah dengan Sunnah Nabi s.a.w. yang berpolitik semasa hayatnya. Orang yang mengeluarkan ucapan tersebut adalah jelas berfahaman Sekular. Jika ia seorang pemimpin, wajib umat Islam menolak pemimpin sepertinya. Dalam pengundian, haram ke atas umat Islam mengundinya. Jika ucapan tersebut menjadi pegangan sebuah Parti Politik, haram umat Islam menyertai Parti tersebut dan menyokongnya. Fahaman Sekular (termasuklah dalam aspek politik) telah disepakati oleh sekelian ulamak Islam hari ini sebagai haram, sesat bertentangan dengan Aqidah Ahlus-Sunnah Wal-Jamaah.
  • KENAPAKAH PERLU KUASA POLITIK UNTUK MELAKSANAKAN SYARIAT ALLAH?
    Kerana Syari’at Islam bukan sahaja menyentuh hal-ehwal peribadi dan rohani (seperti solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya), tetapi juga menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan dan negara seperti membenteras kezaliman dan penindasan terhadap rakyat, pengharaman riba, arak, judi, penzinaan, perlaksanaan hudud (hukuman bagi pencuri, penzina, perompak yang disebut di dalam al-Quran dan sebagainya) dan mencegah maksiat dan kemungkaran yang amat dititik-beratkan oleh al-Quran dan as-Sunnah.
    Hukum-hakam yang menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan dan negara di atas mustahil dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik. Hari ini kita melihat dalam negara kita maksiat dan munkar berleluasa (ada di antaranya diluluskan oleh undang-undang), tv dan media masa tidak terkawal mengikut Syariat Islam, perlembagaan negara tidak mengikut prinsip al-Quran, undang-undang negara juga tidak berdasarkan Syari’at Islam (termasuk dalam hal jenayah) dan pemimpin-pemimpin juga tidak mengikut akhlak Islam (rasuah, pecah amanah, hidup bermewah-mewah, membazir). Kenapa hal ini berlaku? Jawapannya kerana pemerintahan negara kita hari ini tidak tertegak atas dasar politik Islam, iaitu politik yang bermatlamatkan untuk menegakkan Syari’at Allah dan tuntutan agama Islam.
  • BENARKAH ALLAH MEMERINTAHKAN NABI MUHAMMAD S..A.W. SUPAYA BERDOA MEMOHON KUASA POLITIK?


     Ditemui di seutastasbih.blogspot.com

Wednesday, May 1, 2013

7 Ciri-ciri Pemimpin yang diperlukan oleh umat Islam

  1. Beriman dan bertaqwa 

  2. Beraqidah ahli sunnah serta berpegang teguh kepada al-Kitab dan sunnah.

  3. Berilmu dan mengasihi para ulama' serta suka menerima nasihat dari mereka.

  4. Amanah dan jujur dalam menunaikan kewajipan terhadap rakyat

  5. Adil dalam berhukum dan membuat keputusan

  6. Berani melaksanakan kebenaran dan menunaikan kewajipan

  7. Penyayang dan mengasihi umat Islam serta membela golongan yang lemah