Friday, February 7, 2014

Bertaubat, berwasiat sebelum tidur

  1. IMAM Ghazali menyatakan bahawa kebanyakan para nabi a.s. berdoa seperti yang bermaksud: "Ya Allah Tuhanku, aku minta ampun kepada-Mu daripada sebarang dosa yang aku telah bertaubat tetapi setelah itu aku lakukan semula. Aku minta ampun daripada semua yang telah aku janji dalam hati kepada-Mu tetapi tidak kulaksanakan."
  2. "Aku bertaubat daripada dosa waktu aku ibadat untuk Mu, tetapi tiba-tiba mencelah sesuatu menyebabkan ibadah berubah kerana yang lain daripada-Mu. Aku mohon ampun kepada-Mu kerana nikmat yang Engkau kurniakan tu sepatutnya untuk mentaati-Mu, sebaliknya telah aku gunakannya untuk maksiat dan ingkar suruhan-Mu." 
  3. "Wahai Tuhan Yang Maha mengetahui sama ada yang zahir atau yang batin, aku minta ampun daripada sebarang dosa yang ku lakukan di siang hari atau di malam gelap di tempat tersembunyi, ketika beramai atau ketika seorang diri, ampunilah daku wahai Tuhan yang Maha Lemah Lembut." 
  4. Demikian doa dan istighfar para nabi sejak daripada Nabi Adam hingga ke Nabi akhir zaman, yang telah dinukilkan oleh Imam al-Ghazali yang dimuatkan dalam kitabnya. Untuk mendapat perhatian dan menjadi amalan umat akhir zaman, kerana persoalannya sangat penting dan bernilai tinggi. 
  5. Kini akan membincangkan mengenai adab tidur. Meskipun tidur itu sebagai perkara tabie kebiasaan bagi manusia, sebagaiman makan minum dan naluri seumpamanya. Semua tuntutan naluri tabie dan segala gerak-geri itu, boleh dijadikan sumber pahala untuk bekalan akhirat. 
  6. Tidur merupakan kesinambungan daripada sifat mengantuk. Sesungguhnya sifat mengantuk itu bukan sesuatu yang dicari atau diusahakan, tetapi ia terjadi setelah tubuh letih akibat bekerja sepanjang hari. Islam mengajar kepada manusia sama ada perkara yang diikhtiar atau tidak jika seseorang itu tahu, ia akan jadi bekalan hidup di akhirat. 
  7. Tidur setelah didahului sifat mengantuk yang dikurniakan Tuhan, akan menjadikan tubuh rehat dan cergas semula, di akhirat ada habuan bagi manusia. Justeru, Islam mengajar peraturan dan adab tidur, supaya tidur menjadi suatu ibadah yang berfaedah kepada manusia di dunia dan akhirat. 
  8.  Antara peraturan dan adabnya, ialah bersihkan mulut dengan bersugi (gosok gigi) dan bersuci dengan berwuduk. Islam bukan saja suruh benvuduk ketika hendak menunaikan solat atau membaca al-Quran sahaja, bahkan Islam anjurkan berwuduk itu rnengajar manusia agar tidur dalam keadaan beribadat kepada Allah SWT. 
  9. Seseorang yang berwuduk andainya meninggal dunia semasa tidur, maka matinya dalam keadaan suci bersih. Tiada yang boleh beri jaminan bahawa selepas tidur dia akan bernafas semula untuk meneruskan hidupnya. Oleh itu, apabila seseorang hendak tidur dia hendaklah bersiap, kerana dia sendiri pun tidak mengetahui masih adakah baki umurnya selepas tidur. Setelah bersugi dan berwuduk mereka dikehendaki bersiap menyediakan air (khusus di tempat yang sukar dapat air) untuk bersugi dan berwuduk selepas bangun pagi esoknya. Jika dia dikurniakan umur lagi, persiapan itu untuk mengulangi keperluan bersugi dan berwuduk sebagai sunnah Nabi s.a.w. 
  10. Sebelum meletakkan kepala atas bantal untuk tidur, hendaklah dia menaruh azam dalam hati dengan niat untuk bangun menunaikan ibadat solat tahajud dan witir juga ibadah selainnya. Kalau tidur berniat begini akan dipermudah oleh Allah SWT untuk bangun di hujung malam. Kerana tidur dengan hasrat untuk melakukan ibadah sebagaimana kelazimannya, tidurnya tidaklah tidur mati tetapi sentiasa teringat ingat akan niatnya. 
  11. Adab tidur seterusnya ialah bagi mereka yang sepatutnya ada wasiat lantaran berhutang, maka kewajipan mereka ialah menyediakan surat wasiat. Kewajipan orang berhutang ialah berwasiat kepada keluarganya, supaya tanggungjawab itu dipikul keluarganya jika dia meninggal dunia. 
  12. Jika orang yang berhutang itu mati menyebabkan rohnya terseksa, tidak dapat ke mana-mana dan tidak dapat menikmati fadilat syahid. Hutang yang belum dilunaskan jadi penghalang menikmati segala fadilat itu. Orang yang mempunyai keyakinan tentang bahaya hutang yang belum dijelaskan, wajib baginya berwasiat kerana seseorang itu tidak selamat daripada diambil nyawanya oleh Tuhan semasa tidur. 
  13. Hendaklah sedar bahawa seseorang ketika tidur mempunyai peluang yang lebih luas untuk mati, daripada peluang untuk terus hidup. Kerana apabila seseorang tidur rohnya akan beredar meninggalkan jasad, meskipun jantung dan nadi bergerak darah terus mengalir dan nafas keluar masuk. 
  14. Masalah tersebut terserah sepenuhnya kepada kudrat Allah SWT. Justeru itu, dalam keadaan tidak sedar kerana roh naik ke atas seperti benar-benar telah mati. Adab seterusnya apabila bersiap untuk tidur, seseorang itu bertaubat daripada semua dosa, dan tidur dalam keadaan hati suci bersih dengan semua orang Islam. Tiada hasrat di hati hendak menganiaya orang apabila terjaga esok. 
  15. Dengan adab-adab itu, dunia akan aman daripada segala kemungkaran dan penyelewengan juga keburukan. Jika seseorang tidak menghormati janji sendiri yang dibuat sebelum tidur, lalu bagaimanakah orang lain akan menghormati dirinya. 
---------------------------------------
TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT
2 Februari 2014 @ 2 RabiulAkhir 1435H

No comments: