Sunday, April 10, 2011

Ustaz bertukar tempat

Sedikit kekeliruan telah berlaku pada Kuliah Maghrib hari Ahad 10 April (6 JamadilAwal 1432)
Mengikut jadual kuliah Maghrib, penceramahnya adalah Ust Ahmad Syazili Abdullah. Walau bagaimana pun Ust Syazili telah tersesat (tersalah tempat) dan seterusnya telah menyampaikan ceramah di Masjid Bandar Baru Ampang. Oleh itu Ust Pauzi yang sepatutnya menyampaikan kuliah di masjid tersebut telah sanggup untuk menganti tempat Ust Syazili di Masjid Taman Kosas.
Ust Pauzi Abdul Kadir (gambar kanan) merupakan Timbalan Nazir Masjid Nurul Hidayah, Kampung Pandan Dalam dan ini adalah kali yang pertama beliau berceramah di sini.

Tajuk ceramah beliau berkaitan membaca Isti'azah ketika memulakan bacaan al-Quran. Ini berdasarkan gesaan yang terdapat di dalam al-Quran supaya membaca Isti‘azah ketika memulakan bacaan al-Quran. Firman Allah s.w.t: -




(Surah An-Nahl; Ayat 98) maksudnya: “Apabila kamu hendak membaca al-Quran, maka pohonlah pelindungan dari syaitan yang direjam”.
Lafaznya yang paling masyhur ialah: 


Terdapat beberapa jenis lafaz isti‘azah atau ta‘auwudz sebagaimana menurut para ulama di kalangan ahli fiqh dan ahli qiraat. Akan tetapi di antara lafaz isti‘azah yang masyhur ialah lafaz yang ertinya : "Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam."

No comments: