Thursday, September 15, 2011

Masjid Pasca Ramadhan

Topik Jumaat di Radio IKIM bersama Ustaz Syed Norhisham Al-Idrus membicarakan "Masjid Pasca Ramadhan". Siaran ini ke udara dari jam 9.00 hingga 9.50 pagi.
Masjid kembali kepada fitrah iaitu kembali seperti sebelum bulan Ramadhan. Maksudnya masjid surau kembali lengang semula setelah selesai Ramadhan.
Inilah di antara topik yang di ulas dan dibincangkan termasuklah ciri-ciri mereka yang mengurus dan bertanggung jawab ke atas masjid. Ustaz merujuk kepada Surah AT-TAUBAH, Ayat ke-18; "Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat- sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk."
Ayat ini dijadikan sebagai panduan bagi melantik ahli jawatankuasa masjid. Diakhirnya ustaz menyarankan hidupkan masjid dengan majlis-malis ilmu dan manfaatkan khutbah Jumaat.

Sila klik pada link berikut unuk mendengar sedutan bicara Ustaz yang sempat dirakam.












Surah At-Tawbah Ayat ke 18:

No comments: