Kuliah Maghrib 9.1.2013 / 26 Safar 1434
Ustaz Nazeri Mustapha
Kitab Fikah Mazhab Syafie
Bab Solat Jamak Takhir
Apabila
hendak menunaikan solat secara jamak dalam waktu yang kedua (Jamak
Takhir), maka dituntut bagi orang tersebut mengetahui dengan sedar dalam
waktu yang pertama bahawa dia akan melakukan solatnya itu di waktu yang
kedua. Contohnya bagi seseorang yang mahu melakukan solat Zuhur dan
Asar secara jamak dalam waktu Asar maka dia wajib secara sedar berniat
dalam waktu Zuhur bahawa dia akan menunaikannya secara jamak dengan
solat Asar dalam waktu Asar. Ini tercapai dengan lintasan hati atau
sebutan mulut bahawa solat Zuhur aku ini akan aku jamakkan dengan solat
Asar dalam waktu Asar nanti. Demikian juga bagi solat jamak takhir
Maghrib dan Isya'. Tuntutan ini diwujudkan bagi membezakan bahawa
seseorang itu bersolat jamak takhir berdasarkan pengetahuan yang sedar
sejak dari awal dan bukan kerana lalai, berlaku remeh atau malas ketika
dalam waktu yang pertama. [Fiqh dan Perundangan Islam, Prof. Dr. Wahbah Zuhaili, jld. 2, ms. 377]
Syarat-syarat Musafir
- Jarak Perjalanan
- Tempuh Perjalanan
- Jenis Musafir
Antara kekeliruan/kesilapan yang boleh disenaraikan adalah:
[a] - Solat jamak hanya boleh dilakukan ketika bermusafir.
[b] - Ianya mesti dilakukan secara pakej, iaitu dilakukan berserta dengan solat qasar.
[c] - Apabila di dalam pertanyaan menyebut ‘menjamakkan solat’ yang dimaksudkan oleh penanya adalah melakukan solat jamak dan qasar. Bukan solat jamak sahaja.
[d] - Tidak melakukan solat jamak kerana tidak tahu lafaz niatnya.
[e] - Tidak boleh melakukan solat jamak melebihi tempoh tiga atau empat hari (kerana terkeliru antara solat jamak dan solat qasar)
Sumber rujukan: http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2007/10/051-pencerahan-kepada-kekeliruan.html
|
No comments:
Post a Comment